تزریق ژل به زانو (ژل اسید هیالورونیک): نحوه‌ی تزریق و مراقبت‌‌ها

۲۴ اسفند ۱۳۹۹
مقالات » تزریق ژل به زانو (ژل اسید هیالورونیک): نحوه‌ی تزریق و مراقبت‌‌ها
تزریق ژل به زانو (ژل اسید هیالورونیک)

تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

اگر زانو درد دارید، بدانید که این درد، تنها برای شما نیست. بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال دچار آرتروز هستند و زانوها معمولاً مفاصلی هستند که دچار آسیب می‌شوند. همچنان که بیماری پیشرفت می‌کند، ممکن است با احتمال جراحی تعویض مفصل زانو مواجه شوید. خوشبختانه، روش دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در گام اول آن را انجام دهید. تزریق غیرتهاجمی ژل به زانو می‌تواند نیاز به جراحی را به تاخیر انداخته یا برطرف کند.

تزریق ژل به زانو که همچنین تزریق ژل اسید هیالورونیک نیز گفته می‌شود، حاوی ماده‌ای به نام اسید هیالورونیک است که بطور طبیعی در مایع سینوویال مفاصل یافت می‌شود. تزریق ژل به زانو بیش از ۲۰ سال است که با درصد موفقیت بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

با مشورت با متخصصین ارتوپد مورد اعتماد و با تجربه ما در کلینیک تخصصی امید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا تزریق ژل اسید هیالورونیک برای شما مناسب است. پس از ارزیابی‌های کلی که شرایط فیزیکی و سبک زندگی شما را کامل بررسی می‌کند، ما آزمایشات لازم را انجام می‌دهیم تا علت درد زانو و مفصل را پیدا کنیم. پزشکان در کلینیک امید، پس از انجام یک سری آزمایشات یک طرح درمانی استئوآرتریت مناسب بیمار را، پیشنهاد می‌دهند. این طرح درمانی ممکن است شامل تزریق ژل اسید هیالورونیک باشد یا ممکن است روندهای درمانی دیگر جراحی یا غیرجراحی توصیه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان در کلینیک امید و یا برای رزرو نوبت در این مرکز با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۱۵۲۱۱۰۲۱۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.

علت آرتروز زانو و نیاز به تزریق ژل برای درمان 


علت آرتروز زانو و نیاز به تزریق ژل برای درمان

بعضی از افرادی که به طور مداوم درد زانو دارند، ممکن است مبتلا به بیماری استئوآرتریت باشند. در مقابل درد و التهاب موقتی در مفصل که به علت واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود، استئوآرتریت یک بیماری مفصلی فرسایشی است. این بیماری به طور اصلی بر روی غضروف تأثیر می‌گذارد. غضروف بافتی است که انتهای استخوان‌ها را درون یک مفصل پوشانده است. در یک فرد سالم، وجود غضروف باعث می‌شود استخوان‌ها به طور نرم و روان بر روی یکدیگر سرسرا بلغزند و فشار وارد بر استخوان را جذب کنند. همچنین، مفصل زانو دارای مقداری مایع سینوویال است که معمولاً به آن مایع مفصلی گفته می‌شود. این مایع، یک ماده ژل‌مانند غلیظ است که مفصل را محافظت می‌کند و برای کاهش اصطکاک، حرکت روانی به مفصل ارائه می‌دهد.

در بیماری استئوآرتریت، سطح لایه غضروف، متلاشی شده و از بین می‌رود. علاوه بر این مشکل، مایع سینوویال در زانو نیز توانایی روان‌کنندگی خود را در مفصل از دست می‌دهد. این عوامل دست به دست هم داده و منجر به درد و خشکی، محدودیت حرکت در مفصل و برخی التهابات در زانوها می‌شود.

ژل تزریقی در زانوها، روان‌کنندگی مناسب آن را حفظ کرده و به مفاصلی که در طول پیشرفت آرتروز به تدریج دچار ساییدگی شده‌اند، حالت ارتجاعی می‌دهد. این درمان همچنین التهاب را کاهش داده و از غضروف مفصل در مقابل ساییدگی محافظت می‌کند.

جهت حفظ تاثیرات مثبت تزریق ژل به زانو، ممکن است به چندین مرتبه تزریق ژل که در طول یک هفته انجام می شود، نیاز داشته باشید. این روند درمانی بسیار سریع انجام شده و درد زیادی را احساس نخواهید کرد.

مزایای تزریق ژل اسید هیالورونیک به زانو چیست؟


مزایای تزریق ژل اسید هیالورونیک به زانو چیست؟

در اینجا شرایطی را که با تزریق ژل به زانو تجربه خواهید کرد، بیان شده است:

  • کاهش درد زانو
  • بهبود حرکت زانو
  • بهبود سطح فعالیت‌های فیزیکی معمولی
  • از بازی کردن با کودکان و نوه‌های خود لذت خواهید برد
  • روند پیشرفت آرتروز زانو را کاهش می‌دهد
  • نیاز احتمالی بیمار را به جراحی تهاجمی زانو کم می‌کند

چه زمانی به تزریق ژل به زانو نیاز دارید؟


تزریق ژل به زانو معمولاً زمانی انجام می‌شود که دیگر گزینه‌های درمانی، انجام شده و درد زانو کاهش نیافته است. سه تا پنج تزریق به فاصله یک هفته لازم است.

تزریق ژل اسید هیالورونیک: روند درمان چگونه انجام می‌شود؟


یک پزشک آموزش دیده، طرح کلی روش درمانی کاهش درد اسئوآرتریت زانو را با جزئیات بیان کرده و به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهد.

  • روند درمانی با تمیز کردن نواحی اطراف محل تزریق شروع می‌شود.
  • از یک بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا هرگونه احساس درد و ناراحتی را کاهش دهد.
  • هنگامی که پزشک کار تزریق را شروع می‌کند، از یک ابزار تصویربرداری استفاده خواهده کرد تا اطمینان حاصل کند که سوزن در محل مناسبی قرار دارد. اگر محل تزریق دچار ورم قابل ملاحظه‌ای شد، پزشک ممکن است مقداری از این مایع اضافی را خارج کند. سپس متخصص درد، ژل اسید هیالورونیک اسید را به زانو تزریق می‌کند.
  • تنها یک بانداژ کوچک در محلی که تزریق انجام شده، مورد نیاز است.
  • پس از درمان می‌توانید به خانه بازگردید. توصیه می‌شود که سطح فعالیت‌های خود را به مدت ۴۸ ساعت پس از تزریق کاهش داده و از ایستادن‌های طولانی مدت خودداری کرده و به زانو استراحت دهید. با استفاده از یک کیسه یخ می‌توانید ورم و هرگونه درد احتمالی ناشی از روند درمان را کاهش دهید.

چه مدت پس از تزریق ژل اسید هیالورونیک، درد بیمار کاهش می‌یابد؟


تزریق ژل به زانو ممکن است در همه بیماران به کاهش درد منجر نشود. در افرادی که درد آنها کاهش می‌یابد، بسیاری از آنها اعلام کردند که در طول ۳ تا ۵ هفته دوره تزریقات، درد آنها تسکین یافته، در حالی که در دیگر افراد، کاهش درد با تاخیر رخ داده است. اکثر بیماران، بیشترین کاهش درد را در ۸ تا ۱۲ هفته پس از شروع درمان گزارش دادند. مدت زمانی که درد کاهش می‌یابد، متفاوت است؛ برخی از بیماران اعلام کردند، مزایای این تزریق را در طول ۶ ماه پس از تزریق تجربه کردند.

عوارض تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو چیست؟


بیشترین عوارض جانبی گزارش شده مرتبط با تزریق ژل به زانو، درد در محل تزریق، ورم، احساس گرما یا قرمزی، جوش یا خارش، کبودی اطراف مفصل، و تجمع مایع در زانویی که تزریق در آن انجام شده، است. این واکنش‌ها معمولاً خفیف هستند و مدت طولانی دوام ندارند. همانند تزریق استروئید، عفونت و خونریزی نیز از عوارضی است که به ندرت رخ می‌دهد.

اگر دچار استئوآرتریت هستید و با انجام روش‌هایی مانند ورزش، فیزیوتراپی، کاهش وزن، استفاده از سرما یا گرما درمانی، استفاده از عصا یا دیگر محصولاتی که فشار روی زانو را کاهش می‌دهند، مصرف مسکن یا تزریقات استروئید درد شما کاهش پیدا نکرد، با پزشک خود درباره تزریق ژل اسید هیالورونیک به زانو صحبت کنید.

فهرست مطالب