بریس‌های اندام تحتانی برای درد لگن، زانو و پا کدامند؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۹
بریس » بریس‌های اندام تحتانی برای درد لگن، زانو و پا کدامند؟
بریس‌های اندام تحتانی برای درد لگن، زانو و پا کدامند؟

تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

تعداد زیادی از افراد، بدون توجه به سن و جنسیت، با مشکلات حرکتی در انجام فعالیت‌های روزمره ساده مواجه هستند. معمولاً اختلالات حرکتی پا از آسیب یا بیماری مزمن ناشی می‌شوند و می‌تواند باعث ناتوانی در راه رفتن یا انجام فعالیت‌های روزمره آسان باشد و زندگی روزمره فرد را مختل کند. در صورتی که بخش زیراندام پا به هر علتی مشکل داشته باشد، متخصصان به بیمار توصیه می‌کنند از نوع مناسبی از بریس (کفش تقویتی) در پا استفاده کند. انواع مختلفی از بریس پا وجود دارد که بسته به شرایط و قسمت آسیب دیده، متفاوت استفاده می‌شود. به طور کلی، بریس‌های اندام تحتانی کمک می‌کنند تا پا در وضعیت مناسب قرار بگیرد و راه رفتن برای بیمار راحت‌تر شود. حتی پس از جراحی، برخی از بیماران به استفاده از بریس پا توصیه می‌شود.

در کلینیک امید، متخصصین و پزشکان هر روز با بیمارانی کار می‌کنند که از انواع مختلف ارتزهای اندام تحتانی برای بهبود وضعیت حرکتی خود استفاده می‌کنند. ارتزهای اندام تحتانی، بریس‌ها و ساپورت‌ها برای ساق، ران، زانو، مچ پا و پا طراحی شده‌اند و می‌توانند برای طیف وسیعی از نیازها از ثبات تا بی‌حرکتی استفاده شوند. تیم پزشکی در کلینیک امید با بیمارانی کار می‌کند که با محدودیت‌های حرکتی بعلت سکته مغزی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، تصادفات ضربه ای یا سایر اشکال فلج جزئی زندگی می‌کنند. با اختصاص زمان قابل توجهی برای درک نیازهای هر بیمار و شرایط بالینی خاص آن‌ها، پزشکان ما قادر به تعیین بهترین ارتز یا بریس ممکن پا هستند که می‌تواند نتیجه بهینه برای هر بیمار ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بریس‌های اندام تحتانی و یا برای دریافت نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۱۵۲۱۱۰۲۱۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.

انواع بریس‌های اندام تحتانی 


انواع بریس‌های اندام تحتانی برای انواع مشکلات حرکتی شامل موارد زیر است:

بریسهای مچ پا (AFO) 

بریس‌های مچ پا AFO

این نوع ارتزها، معمولاً پلاستیکی هستند و تمام یا بخشی از مفصل مچ پا را در بر می‌گیرند. بریس AFO برای کنترل موقعیت و حرکت مچ پا، جبران ضعف یا اصلاح ناهنجاری‌ها و حتی کاهش درد ناشی از سندروم تونل تارسال مچ پا در نظر گرفته شده‌اند. این نوع ارتزها، مچ پا را به طور مستقیم کنترل می‌کنند و می‌توانند برای کنترل مفصل زانو به طور غیر مستقیم نیز طراحی شوند. بریس AFOها معمولاً در معالجه اختلالات موثر بر عملکرد عضلات مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی، دیستروفی عضلانی، فلج مغزی، فلج اطفال، مولتیپل اسکلروزیس و نوروپاتی محیطی استفاده می‌شوند. از بریس AFO می‌توان برای حمایت از اندام‌های قطع شده، یا قرار دادن یک اندام با عضلات منقبض در وضعیت طبیعی‌تر استفاده کرد. هم‌چنین از آ‌نها برای بی حرکتی مچ پا و پایین پا در حالت آرتروز یا شکستگی و اصلاح افتادگی مچ پا استفاده می شود.بریس AFO به عنوان بریس بلند پا نیز شناخته می‌شود.

یک بریس AFO معمولاً از پلاستیک سبک پلی پروپیلن به شکل “L” ساخته شده است، قسمت قائم در پشت پا و قسمت پایین آن در زیر پا قرار دارد. آن‌ها با یک بند به پا متصل و متناسب با آن‌ها در داخل کفش‌های مدنظر ساخته می‌شوند. شکل شکسته نشده “L” برخی از طرح‌ها، سفت و سخت‌تر هستند در حالی که سایر طرح‌ها (که به مچ پا متصل شده‌اند) انواع مختلف کنترل را فراهم می‌کنند.

بریس زانو-مچ -پا (KAFO

بریس زانو-مچ -پا (KAFO)

ارتز زانو – مچ – پا (KAFO) ارتزی است که زانو، مچ پا و پا را درگیر می‌کند. حرکت در هر سه این نواحی اندام تحتانی تحت تأثیر ارتز KAFO قرار دارد و می‌تواند شامل توقف حرکت، محدود کردن حرکت یا کمک به حرکت در هر یا ۳ مدل حرکت ساژیتال، تاجی و محوری در مفصل انسان باشد. در این مدل از بریس‌های اندام تحتانی KAFO، لولاهای مکانیکی و هم‌چنین لولاهای کنترل شده الکتریکی استفاده شده است.

موارد درمان شده: فلج، شلی مفصل یا آرتروز، شکستگی و سایر موارد.

انواع بریس‌های KAFO:

  • بریس پلاستیکی KAFO: طراحی‌های پلاستیکی این نوع بریس‌ها برای تناسب بیش‌تر و کنترل حداکثر پا طراحی شده است. بریس پلاستیکی سوپراکوندیلار KAFO، بریس سوپراکوندیلار پلاستیک فلزی KAFO و بریس پلاستیکی با برجستگی‌های فلزی KAFO از انواع بریس‌های پلاستکی KAFO هستند.
  • بریس کنترل کننده وضعیت: ارتزهای کنترل کننده وضعیت (SCO) به خم شدن زانو در چرخه‌ی راه رفتن و جلوگیری از خم شدن زانو در مرحله ایستادن کمک می‌کند. توانایی ارتز SCO در تأمین خم شدن زانو در مرحله چرخش به بیماران امکان می‌دهد تا با تلاش کم‌تر و الگوی متقارن‌تر راه بروند.
  • سیستم الکتریکی کنترل مفصل زانو( E-MAG): سیستم E-MAG برای شما در طول حرکت راه رفتن یا مرحله راه رفتن کالیبره و تنظیم می‌شود. سنسور یک‌پارچه در الکترونیک با استفاده از داده‌ها، قفل مفصل زانو را در نقطه درست راه رفتن شما باز می‌کند.
  • ارتز فلزی KAFO: ابزارها شامل یک AFO با رویه‌های فلزی، یک مفصل مکانیکی زانو و ۲ باند ران هستند. ارتز فلزی KAFO می‌تواند در فلج عضله چهار سر ران یا ضعف برای حفظ ثبات زانو و کنترل انعطاف پذیری ژنو والگوم ( زانوی ضربدری) یا واروم (پای پرانتزی) استفاده شود. ارتز KAFO هم‌چنین برای محدود کردن تحمل وزن ران و پا استفاده می‌شود.

بریس زانو (KO)

بریس زانو (KO)

ارتز (KO) زانو، نوعی بریس است که برای تقویت زانو استفاده می‌شود. اطراف زانو پوشیده می‌شود و با کاهش فشار از قسمت مفصل زانو که تحت تأثیر بیماری‌هایی مانند آرتروز قرار دارد، عمل می‌کند. هم‌چنین از زانو پشتیبانی می‌کند و ثبات لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را فراهم می‌کند. بریس زانو هم‌چنین می‌تواند به کاهش درد آرتروز زانو کمک کند. در صورت احساس درد یا بی ثباتی، زانوبند ممکن است مناسب باشد. بریس زانو از چند جهت مفید است. در صورت استفاده صحیح، بریس زانو ممکن است به یک ورزش‌کار در ادامه تمرین کمک کند.

بریس‌های پیشگیری کننده یا پروفیلاکتیک 

بریس‌های پروفیلاکتیک، در درجه اول توسط ورزش‌کارانی که در ورزش‌های تماسی شرکت می‌کنند استفاده می‌شود. اگرچه ممکن است این نوع بریس نیروی وارد شده بر زانو را تغییر ‌دهد و مشکل ساز شود، اما اگر به درستی پوشیده شود میزان آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد. اکثر این بریس‌ها از نئوپرن ساخته شده‌اند. این به عنوان یک پوشش عمل می ‌کند، از ساختار زانو پشتیبانی می‌کند و توانایی چرخش زانو را کاهش می‌دهد.

بریس‌های عملکردی 

بریس‌های عملکردی پا

بریس‌های عملکردی یا فانکشنال، برای استفاده در افرادی که قبلاً آسیب زانو را تجربه کرده‌اند و برای بهبودی از آن نیاز به پشتیبانی دارند، طراحی شده‌اند. آن‌ها هم‌چنین برای کمک به افرادی که از درد مرتبط با آرتروز رنج می‌برند طراحی شده‌است. آن‌ها برای کاهش چرخش زانو و پشتیبانی از ثبات در نظر گرفته شده‌اند. آن‌ها احتمال افزایش فشار خون را کاهش می‌دهند، و تحرک و قدرت زانو را افزایش می‌دهند. اکثر این‌ها از الاستیک ساخته شده‌اند. قیمت آن‌ها از انواع بریس‌ها کمتر است و در اندازه‌های مختلف به راحتی یافت می‌شوند.

بریس‌های توان‌بخشی 

بریس‌های توان‌بخشی

از بریس‌های توان‌بخشی برای محدود کردن حرکت زانو در دو جهت داخلی و جانبی استفاده می‌شود. آن‌ها در درجه اول بعد از آسیب یا جراحی برای بی حرکتی پا استفاده می‌شوند. اندازه آن‌ها نسبت به سایر بریس‌ها به دلیل عمل‌کرد آن‌ها بزرگ‌تر است.

ارتز مفصل ران 

ارتز مفصل ران

ارتز مفصل ران برای کمک به دررفتگی مفصل ران یا پس از شکستگی تجویز می‌شوند. بخشی در مفصل ران با اتصال مفصل، دامنه حرکات ران را محدود می‌کند و به ‌عنوان یادآوری برای حرکات مناسب بدن استفاده می‌شود.

ارتز پا یا کفی طبی

ارتز پا یا کفی طبی

ارتزها، ابزارهای پزشکی تجویزی هستند که شما در داخل کفش‌های خود می‌پوشید تا مشکلات بیومکانیکی پا اصلاح شود. از آن‌ها برای اصلاح مشکلات نحوه راه رفتن، ایستادن یا دویدن استفاده می‌شود.

موارد درمان شده: دیابت، ورم کف پا، بورسیت و آرتروز، بیومکانیک پا

فهرست مطالب