ارتز KAFO برای کنترل بی ثباتی در زانو و اندام تحتانی

۲۳ دی ۱۳۹۹
مقالات » ارتز KAFO برای کنترل بی ثباتی در زانو و اندام تحتانی
ارتز KAFO برای کنترل بی ثباتی در زانو و اندام تحتانی

تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹

ارتز مچ پا یا ارتز KAFO، یک نوع ارتز برای اندام تحتانی است که به منظور کنترل بی ثباتی در زانو و اندام تحتانی با حفظ تراز مناسب و کنترل حرکت استفاده می‌شود. بی ثباتی ممکن است به دلیل شکستگی استخوان‌ها، مفاصل مبتلا به آرتروز، کشش زیاد زانو، ضعف عضلانی و یا فلج ایجاد شود. به دلیل وجود علل مختلف برای نیاز به استفاده از ارتز KAFO، طرح‌های متنوعی برای آن وجود دارد که براساس نیاز فرد استفاده می‌شود. این ارتز می‌تواند با استفاده از قطعات چرمی یا قطعات پلاستیکی ساخته شود. همچنین، دارای مفاصل زانو (با قفل قطره‌ای یا بدون قفل) است که براساس شرایط فرد تعیین می‌شود.

 

تمیز کردن و نگهداری مرتب ارتز ضروری است زیرا بیشتر به طور مستقیم روی پوست پوشیده می‌شود. علاوه بر این، ثبات و امنیت باید در هر زمان تضمین شود. به همین دلیل تکنسین ارتوپدی فواصل نگهداری را تعیین می‌کند. در صورت وجود نقاط فشار، صداهای غیرمعمول یا ناراحتی هنگام پوشیدن ارتز، باید بلافاصله با متخصص ارتوپدی خود تماس بگیرید.

بیماران مبتلا به فلج و آسیب‌های پا دیگر نمی‌توانند مانند گذشته راه بروند و این منجر به لرزیدن، لغزش و در بدترین حالت سقوط می‌شود. علاوه بر محدودیت جسمی، باید تأثیر روانی را نیز در نظر داشت. خوشبختانه، امروزه می‌توان ارتزهای مدرن را علاوه بر بهبود حرکت بیمار با سایر نیازهای او تطبیق داد. ارتزهای KAFO از موثرترین ارتزهای پا برای بسیاری از بیماران با مشکلات حرکتی هستند که تأثیرات آن‌ها را نه تنها در بهبود حرکت پا بلکه می‌توان در کل بدن مشاهده کرد. مراقبت‌های پزشکی، فیزیوتراپی و ارتز مناسب می‌تواند بیمار را قادر به زندگی تقریباً بدون محدودیت کند.

کلینیک امید یکی از بهترین مراکز ساخت و تهیه‌ی ارتزهای پا از جمله ارتز KAFO می‌باشد که در تمام مراحل استفاده از آن با بیماران همراه خواهد بود و اطلاعات و آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. در این کلینیک تمام مراحل قالب‌گیری و ساخت انواع ارتز و پروتز برای هر بیمار با جدیدترین روش‌ها و تحت نظر متخصصین مجرب انجام میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ارتز KAFO و یا دریافت نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۱۵۲۱۱۰۲۱۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.

 

 

استفاده 


از آنجا که طرح‌های مختلف ارتز KAFO مختلف وجود دارد، روش‌های متنوعی برای بستن این بریس زانو وجود دارد. متخصص شما بر اساس بریس خاص شما، در مورد بهترین روش راهنمایی می‌کند. دستورالعمل‌های زیر برای یک ارتز KAFO پلاستیکی ساده عبارتند از:

  • یک جوراب نخی بلند بپوشید.
  • در حالی که روی صندلی یا تخت نشسته اید، ران و پا را درون ارتز KAFO قرار دهید.
  • پاشنه پا را در قسمت پشت و پایین قسمت بریس قرار دهید.
  • بندهای Velcro را روی ساق و ران ببندید. برای اطمینان از عدم لغزیدن پا در ارتز KAFO، آرام آن را بکشید.
  • کفش را بپوشید. (برای قرار دادن ارتز به کفش خاصی نیاز نیست. در صورت نیاز، کفی کفش را بردارید تا فضای بیشتری ایجاد شود. ممکن است به کفشی نیاز داشته باشید که سایز آن بزرگتر و یا اندازه آن گشادتر باشد).
  • اگر بریس خاص شما شامل قفل باشد، قبل از ایستادن، اطمینان حاصل کنید که مکانیزم قفل شدن روی زانو قرار گرفته است.

برنامه استفاده 


برنامه استفاده از ارتز KAFO

در روز اول، با پوشیدن ارتز به مدت یک (۱) ساعت شروع کنید. پس از یک ساعت، ارتز را برداشته و پوست خود را بررسی کنید. برخی از علائم خفیف قرمز ممکن است روی پوست مشاهده شود. این موارد باید در طی ۳۰-۲۰ دقیقه کمرنگ شده و یا از بین بروند. قرمزی جزئی در قسمت‌های قوس، فرو رفتگی و استخوانی پا / مچ پا معمول است. اگر در عرض ۳۰-۲۰ دقیقه قرمزی از بین نرفت، یا اگر تاول یا کبودی مشاهده کردید، ارتز را دوباره استفاده نکنید. با متخصص خود تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید.

روز دوم، ارتز را به مدت دو (۲) ساعت قرار دهید. یک بار دیگر پوست را بررسی کنید. هر روز میزان سایش را هر ساعت افزایش دهید. به طور معمول ۷-۱۰ روز طول می‌کشد تا به ارتز KAFO عادت کنید و بتوانید آن را در تمام روز بپوشید. بررسی نقاط حساس پوست را ادامه دهید. به دلیل تغییر الگوهای راه رفتن، احساس درد عضلانی هنگام سازگاری با ارتز KAFO معمول است. روزانه ارتز KAFO بپوشید تا بهترین نتایج را تجربه کنید.

تمیز کردن و نگهداری 


تمیز و نگه داری از ارتز KAFO

ارتز KAFO می‌تواند با پاک کردن با یک پارچه مرطوب تمیز شود. همچنین می‌توانید با استفاده از الکل روی پلاستیک کشیده و چربی بدن و هر گونه باقی مانده را از بین ببرید. درون آب نروید زیرا ممکن است به اتصال دهنده‌ها و تسمه‌های فلزی آسیب برساند. همچنین، بریس را از گرمای زیاد دور نگه دارید تا از آسیب رساندن به پلاستیک جلوگیری کند.

نکات و حل مشکلات 


ارتز kafo

  • ارتز KAFO را باید همیشه با جوراب و کفش پوشید. این جوراب به عنوان سدی بین بریس و پوست عمل می‌کند تا در صورت تعریق باعث ناراحتی نشود.
  • بهترین نوع کفش مورد استفاده یک کفش ورزشی مناسب است که دارای بند یا بست‌های Velcro است. این امکان تنظیم و سهولت استفاده را فراهم می‌کند. کفش مجلسی و صندل توصیه نمی‌شود.
  • در صورت بروز قرمزی که از بین نرود، و وجود تاول، کبودی یا درد، لطفاً ارتز KAFO را برداشته و با متخصص خود تماس بگیرید.

در صورت بروز هرگونه مشکل، لطفاً با متخصص ارتوپدی خود تماس بگیرید.

فهرست مطالب