کمربند طبی: انواع، مزایا، کاربرد و نکاتی درباره‌ی بریس‌های ارتوپدی کمر

۲۱ دی ۱۳۹۹
بریس » کمربند طبی: انواع، مزایا، کاربرد و نکاتی درباره‌ی بریس‌های ارتوپدی کمر
کمربندطبی

تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹

متخصص ارتوپد ممکن است جهت درمان تعدادی از مشکلات کمر، کمربند طبی یا بریس‌های کمر تجویز کند. به عنوان مثال، پزشک برای درمان بیماری اسکولیوز که انحراف جانبی ستون فقرات است، احتمالاً استفاده از کمربند ارتوپدی را توصیه می‌کند. همچنین ممکن است، برای کمک به بهبودی پس از جراحی بیماران، کمربند طبی تجویز کند. یا شاید کمربند طبی را خریداری کرده تا هنگام بلند کردن اجسام سنگین در محل کار، از مهره‌های انتهای ناحیه کمر محافظت شود. در هر حال،  بریس طبی کمر، به بهبود سلامت ستون فقرات کمک کرده و درد کمر و مشکلات آتی آن را کاهش می‌دهد. برای بسیاری از بیماران، کمربند طبی یک درمان غیرتهاجمی جهت دردهای شدید کمر می‌باشد.

اگر پزشک ستون فقرات، کمربند طبی که کمربند ارتوپدی نیز نامیده می‌شود، برای شما تجویز کرده است، ممکن است در مورد تاثیر آن بر زندگی روزانه خود، اطلاعات کافی نداشته باشید. ممکن است کمی طول بکشد تا به پوشیدن بریس کمر عادت کنید، اما سریع‌تر از آنچه که فکر کنید، بخشی از روال عادی روزانه شما خواهد شد. کمربند طبی، به شما در حفظ حالت قرارگیری درست بدن کمک می‌کند، و به یاد داشته باشید که  کمربند طبی وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند تا از سلامت خود در دراز مدت لذت ببرید. پزشک، سوالات شما را درباره استفاده از کمربند طبی، پاسخ خواهد داد و در طول روند درمان حمایت کافی دریافت خواهید کرد.

کمربندهای طبی با کیفیت و قیمت‌های متفاوت در دسترس هستند که شامل، انواع کمربند طبی جهت نواحی مختلف کمر مانند میانه ستون فقرات، پایین ستون فقرات و دنبالچه، است. کمربند طبی طراحی‌های مختلفی دارد که با استفاده از موادی کشی، پلاستیکی نرم، فلزی، ولکرو (نوعی پارچه نایلونی چسبی) و بنددار، تهیه می‌شود.

 موضوعی که اهمیت دارد این است که بریسی را انتخاب کنید که برای شما راحت باشد، حمایت لازم را از ناحیه موردنظر دریافت کنید و درد و عدم تعادل را برطرف کند.

متخصصین کلینیک امید، شما را در انتخاب نوع مناسب بریس راهنمایی کرده و اطلاعات لازم درباره‌ی پوشیدن، مراقبت‌ها، مزایا و معایب بریس‌های طبی کمر را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی و دریافت نوبت در کلینیک با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۱۵۲۱۱۰۲۱۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی به بریس طبی کمر نیاز دارند؟


چه کسانی به بریس طبی کمر نیاز دارند؟

بریس کمر، اهداف مختلفی را برای بسیاری از مشکلات، برآورده می‌کند. بطور کلی، هدف اصلی آن، این است که حرکت ستون فقرات را محدود کرده و از آن حمایت کند. مشکلاتی را که می‌توان با پوشیدن کمربند طبی بهبود بخشید شامل موارد زیر است:

  • درد در انتهای کمر
  • شکستگی فشاری مهره‌ای
  • اسپوندیلیت یا روماتیسم ستون فقرات
  • التهاب مفصلی استئوآرتریت
  • تنگی کانال نخاعی ستون فقرات (استنوزیس)
  • رگ به رگ شدن یا کشیدگی مزمن
  • حمایت دوران بهبودی پس از جراحی دیسکتومی (خارج کردن دیسک بین‌مهره)، فیوژن (خشک کردن مهره‌ها) یا لامینکتومی (کاهش فشار روی عصب)
  • سندروم فاست (درد در مفاصل بین مهره‌ها)
  • لقی مزمن یا ناشی از ضربه در مهره کمر
  • فتق یا بیرون‌زدگی دیسک
  • بیماری ساییدگی دیسک
  • سندروم تحلیل یا کمردرد پوسچرال (کمردرد ناشی از حالت بدن)

انواع و مزایای کمربندهای طبی


انواع و مزایای کمربندهای طبی

در حال حاضر، فناوری مورد استفاده در کمربند‌های ارتوپدی به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است. این کمربند‌ها نه تنها برای هر مشکل و شرایطی که وجود دارد، بریس طبی مرتبط دارند، بلکه بریس‌هایی نیز وجود دارند که تاثیرات نامطلوب ناشی از مشکلات شما را اصلاح می‌کنند.

دو نوع اصلی کمربند‌های ارتوپدی شامل نوع نرم و انعطاف‌پذیر و نوع سفت و غیرانعطاف‌پذیر هستند. به علاوه، زیرمجموعه‌های متعددی از این دو نوع کمربند ارتوپدی وجود دارند که برای بهبود مشکلات متعددی که از پیش بیان شد، استفاده می‌شوند. هر یک از این کمربند‌های طبی ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای افرادی که در آرکانزاس به بریس‌های طبی نیاز دارند، مناسب هستند.

کمربندهای طبی نرم 

کمربندهای طبی نرم با پارچه نرم، قابل تنفس و کشسانی قابل تنظیم یا چسب‌های ولکرو ساخته می‌شوند. بریس‌های نرم، بر نواحی شکمی فشار وارد کرده و با حمایت از عضلاتی که بطور معمول ساختار اسکلتی را نگه می‌دارند، فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد. در بریس‌های طبی نرم، فرد در حرکت رو به جلوی ستون فقرات، از آزادی عمل برخوردار است.

برخی از کمربندهای طبی نرم به گونه‌ای طراحی شده‌اند، که از فرد استفاده کننده، هنگام بلند کردن اجسام سنگین در محل کار یا خانه حمایت می‌کنند. انواع دیگر کمربند طبی، حمایت کمتر و در تمام طول روز برای فرد فراهم خواهند کرد. این نوع از بریس‌های ارتوپدی، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که به نواحی مورد نیاز بدن بستگی دارد. برخی از آنها از قسمت زیر سینه تا لگن ادامه دارد. برخی از انواع باریک‌تر آن، شبیه به یک کمربند بزرگ می‌باشد.

چون کمربند‌های طبی نرم، قابل تنظیم هستند، احتمالاً برای دریافت نوع سفارشی کمربند طبی در فروشگاه ارتوپدی، نیاز به اندازه‌گیری از شما نیست. گروه پزشکی یا ارتوپدی شما، می‌توانند طرز پوشیدن درست و کارآمد بریس را به شما نشان دهند.

کمربندهای‌ طبی خشک

برخی از کمربندهای طبی خشک، برای ایجاد حمایت پس از آسیب یا جراحی، طراحی می‌شوند. قسمت‌های پلاستیکی، روی نواحی پایین کمر و شکم قرار می‌گیرد و با نوارهای چسبی ولکرو متصل می شوند. علاوه براین، اکثر بریس‌های اسکولیوز، از نوع سخت یا خشک هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از انحراف بیشتر ستون فقرات، که در سنین نوجوانی و قبل از آن رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

متداول‌ترین نوع کمربند‌های طبی خشک در زیر معرفی شده‌ است:

  • بریس ویلمینگتون و بریس بوستون: این بریس‌ها مانند کت طراحی شده و زیر لباس پوشیده می‌شود. آنها بالاتنه را از ناحیه زیربغل تا لگن می‌پوشانند و از پلاستیک سفت و سبک وزن ساخته شده است. بریس ویلمینگتون از قسمت جلو بسته شده و بطور خاصی متناسب با بدن بیمار فرم داده می‌شود. بریس بوستون از قسمت پشت بسته شده و در اندازه‌های مختلف همراه با پد مخصوص در دسترس است.
  • بریس Rigo-Cheneau: این بریس پلاستیکی سفارشی است، که می‌تواند همراه با روش شروت (schroth) مورد استفاده قرار بگیرد. روش شروت نوعی فیزیوتراپی است که برای درمان اسکولیوز بکار می‌رود.
  • بریس خمیده چارلستون : این بریس از پلاستیک ساخته شده و فقط در هنگام شب پوشیده می شود. از این بریس برای درمان انحنای C شکل پایین کمر استفاده می‌شود.
  • بریس میلواکی : این بریس، اولین نوع بریس مورد استفاده جهت درمان اسکولیوز بود و امروزه به ندرت تجویز می‌شود، زیرا پوشیدن این بریس بسیار سخت‌تر از بریس‌های دیگر است. این بریس دارای قطعه‌ای پلاستیکی است که در اطراف لگن و کمر بسته می شود و میله‌های عمودی دارد که حلقه‌ی انتهایی آن، دور گردن قرار می‌گیرد.

در چه صورت کمربند طبی برای اسکولیوز توصیه می‌شود؟ 

کمربند طبی معمولاً برای بزرگسالانی تجویز می شود که دچار اسکولیوز هستند، و همچنین کودکانی که هنوز در سن رشد بوده و انحنای ستون فقرات آنها بین ۲۵ تا ۴۰ درجه می‌باشد. کمربند طبی اسکولیوز به این منظور طراحی شده است، که از انحنای بیشتر ستون فقرات، همزمان با رشد کودک، جلوگیری کند، به این امید که در آینده نیاز به جراحی نداشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کودکانی که دچار اسکولیوز هستند، استفاده از کمربند طبی طبق دستوالعمل آن، تا ۸۰ درصد از پیشرفت انحنای ستون فقرات جلوگیری می‌کند. برای کسب بهترین تاثیر از کمربند طبی، ممکن است نیاز باشد که کودک هرروز به مدت ۲۳ ساعت تا زمانی که رشد او متوقف می‌شود، کمربند طبی را بپوشد. همچنان که کودک بزرگتر می‌شود، مدت زمان کمتری از کمربند طبی استفاده می‌کند و هنگامی که به بلوغ می‌رسند، نیازی به پوشیدن بریس نخواهند داشت.

مشکلات پزشکی ناشی از کمربندهای طبی 


هنگامی که کمربندهای طبی بدرستی تهیه نشوند یا به طرز مناسبی روی بدن قرار نگیرند، این احتمال وجود دارد که مشکلات بیشتری نسبت به زمان شروع استفاده از آن، برای شما ایجاد شود. مشکلات ناشی از استفاده نادرست از کمربند طبی، شامل موارد زیر است:

  • آسیب به پوست. قرارگیری نامناسب کمربند طبی، مانند نمونه‌هایی که تنها در یک سایز وجود دارند، ممکن است منجر به آسیب و تحریک پوست شود.
  • تحلیل عضله. استفاده طولانی مدت از کمربند طبی می‌تواند باعث تحلیل عضلانی شود و ستون فقرات را نسبت به آسیب‌های آتی در موقعیت خطرناکی قرار دهد.
  • انتقال فشار روی دیگر عضلات. محدود کردن حرکت در بخشی از کمر، باعث می‌شود که فشار بیشتری روی دیگر عضلات وارد شود که می‌تواند منجر به آسیب به آن عضلات شود.
  • اختلالات دستگاه گوارش. برخی از افرادی که از کمربند طبی استفاده می‌کنند، اظهار داشتند که فشار روی شکم، باعث مشکلات هضم در آنها شده است.
  • فشار خون بالا. فشار روی عضلات می‌تواند باعث افزایش فشار خون و کاهش ضربان قلب شود.

استفاده کوتاه مدت از کمربند ارتوپدی بخصوص اگر همراه با دیگر درمان‌ها مانند فیزیوتراپی باشد، می‌تواند مفید واقع شود، که البته به مشکلات شما نیز بستگی دارد. پزشک ممکن است استفاده طولانی مدت یا پیشگیرانه را توصیه نکند. برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات دیگر کمر، با متخصص ستون فقرات در انجمن ستون فقرات جنوب شرقی، در خصوص مناسب بودن کمربند طبی برای خود، مشورت کنید.

نکاتی درباره‌ی بریس و کمربند‌های طبی


نکاتی درباره‌ی بریس و کمربند‌های طبی

در اینجا چند نکته را بیان می‌کنیم تا بتوانید در حالی که بهترین نتیجه را از پوشیدن کمربند طبی می‌گیرید، هنگام استفاده نیز راحت باشید:

  • هنگامی که در خانه هستید، از بریس طبی استفاده کنید. وقتی در خانه هستید، سعی کنید که همچنان بریس را بپوشید.
  • تعداد لباس‌هایی را که زیر کمربند طبی می‌پوشید، کمتر کنید. پزشکان همراه با بریس، پیراهنی را به شما خواهند داد، اما بهتر است که یک زیرپیراهنی رکابی نازک یا یک پوشاک ورزشی سبک نیز بپوشید.
  • از تحریک و خارش پوست خودداری کنید. کمربند طبی ممکن است روی پوست کشیده شود. در صورتی که  این مسئله شما را آزار می‌دهد، با ارتوپد خود صحبت کنید، همچنین می‌توانید از نشاسته ذرت یا پودرهای صورت در نواحی آسیب‌دیده استفاده کنید. از لوسیون روی این نواحی استفاده نشود، چرا که باعث تحریک بیشتر پوست خواهد شد. علاوه‌ بر این، استفاده از لوسیون‌های مختلف، احتمال رشد قارچ یا باکتری را افزایش می‌دهد. اگر پوست ساییده شده است، می‌توانید تا زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، از کرم ترمیم‌کننده آکوافور استفاده کنید.
  • کمربند طبی را روزانه تمیز کنید. بسیار مهم است که هر روز با استفاده از الکل و لیف، قسمت‌های داخلی بریس را تمیز کنید. برخی از بیماران ترجیح می‌دهند که الکل را در بطری ریخته و روی کمربند طبی اسپری کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که هنگام حمام رفتن، بریس را نیز تمیز کنید.

فهرست مطالب