ماساژ درمانی کف پا با ایجاد فشار بر نقاط خاص یا رفلکسولوژی پا

۲۶ دی ۱۳۹۶
مقالات » ماساژ درمانی کف پا با ایجاد فشار بر نقاط خاص یا رفلکسولوژی پا

تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۶

ماساژ درمانی کف پا

اصولاً، جراحی تنها در موارد شدید مشکلات انگشت پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر درمان‌های دیگر قادر به کنترل درد شما نباشند، در صورتی که انگشتان شما توانایی انجام فعالیت‌ها را محدود کنند یا قادر به حرکت دادن مفصل انگشت پا نباشید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. برای مشکلات مرتبط با ثابتی انگشت، پزشکان معمولاً عمل جراحی بر روی استخوان‌ها انجام می‌دهند. با استفاده از جراحی تاندون، پزشکان معمولاً قادرند مشکلات انگشت قابل انعطاف را درمان کرده و فشار و تنش روی مفصل را برطرف کنند. همچنین، این جراحی امکان صاف شدن انگشت را نیز فراهم می‌کند.

پاهای ما کارهای بسیاری برایمان انجام می‌دهند. پاها در تمام طول روز ما را جا به جا می‌کنند، فشار ناشی از ورزش صبحگاهی ما را تحمل کرده و بعد از ظهرهای بسیاری را در کفش‌های نامناسب و تنگ می‌گذرانند. علاوه بر تمام این‌ها، معمولا توجهی به پاها نمی‌شود. ماساژ درمانی روشی برای درمان پاها توسط خود فرد (یا توسط یک شخص دیگر) است.

در کلینیک سلامت پا امید شما میتوانید با دریافت ماساژ درمانی کف پا در محیطی آرام و مجهز به حل مشکلات پای و حتی علائم سایر بیماری ها و مشکلات خود کمک کنید. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مراجعه با  کلینیک سلامت پا امید از طریق شماره‌های ۶۶۰۱۵۲۱۱ - ۶۶۰۱۵۲۱۷ - ۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام omidhealthfootcenter@ مراجعه کنید.

۱۲ دلیل برای ماساژ درمانی کف پا


آرامش و کاهش استرس

هر نوع ماساژی می‌تواند آرامش دهنده بوده و استرس بدن را تا حدی کاهش دهد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قسمت‌های اصلی برای کاهش استرس، ماساژ محل‌هایی مانند گردن، شانه‌ها و کمر است.

اما ماساژ کف پا نیز می‌تواند به همان اندازه استرس و نگرانی را کاهش دهد. نتایج تحقیقات نشان داده است که افرادی که پرستار بیماران مبتلا به زوال عقل یا دمانس – شغلی پر استرس و پر مسئولیت – هستند، پس از ده دقیقه ماساژ پا، شاهد کاهش اضطراب و بهبود روحیه خود خواهند بود.

همچنین مطالعات انجام شده ثابت کرده است که پنج دقیقه ماساژ کف پا به آرامش و کاهش استرس بیماران بخش مراقبت‌های ویژه کمک می‌کند در حالی که مالش دست یا پا باعث تسلی افرادی که عزیزانشان را از دست داده‌اند می‌شود.

خواب بهتر


فقط یکی از فواید باور نکردنی رفلکسولوژی، تنظیم خواب و کاهش مشکل بدخوابی است.

ماساژ کف پا قبل از خواب به ایجاد حس آرامش و رفع استرس‌های روزانه کمک می‌کند. برای داشتن خواب عمیق و لذت بخش، به واکنش شبکه‌های عصبی زیر معده که منشا بخشی از استرس شما هستند توجه خاص داشته باشید.

اگر به آرامی بالای پا را به سمت درون فشار داده و به دنبال یک فضای خالی کوچک بگردید، می‌توانید این شبکه‌های عصبی زیر معده را پیدا کنید. این قسمت را فشار داده و ماساژ دهید تا یک خواب شبانه‌ی خوب داشته باشید.

بهبود گردش خون

امروزه به دلیل سبک زندگی بی تحرک، عدم ورزش و استفاده از کفش‌های نامناسب، معمولا جریان خون بدن افراد دچار مشکل است.

آیا تاکنون از سرما یا بی حسی پا رنج برده‌اید؟ آیا تاکنون بدون دلیل احساس سوزش در انگشتان پا داشته‌اید؟ یا شاید سرمازدگی پا را تجربه کرده باشید. این‌ها همه از علائم ضعف جریان خون در پاها است- مشکلی که می‌توان با ماساژ منظم پاها آن را بهبود یا کاهش داد.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک مشکل جدی است که می‌تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی کلیه شود.

تغییر سبک زندگی – از جمله خوردن غذاهای سالم- نیز مانند ماساژ منظم پا می‌تواند فشار خون را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که فشار خون سیستولیک و سطح تری گلیسیرید هردو با استفاده از ماساژ آرامش دهنده‌ی پا بهبود می‌یابند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که بیماران مبتلا به فشار خون بالا که رفلکسولوژی دریافت می‌کنند و هدفشان از رفلکسولوژی کاهش فشار خون است، علائمشان تا حدی بهبود می‌یابد که می‌توانند در مدتی که ماساژ درمانی انجام می‌دهند، مقدار داروی فشار خون مصرفی خود را کاهش دهند.

جلوگیری از آسیب و بهبود سریع‌تر

ماساژ کف پا به کاهش درد مفاصل و بهبود آسیب‌ها و همچنین کاهش درد عضلانی کمک می‌کند.

همچنین ماساژ کف پا می‌تواند مانع ایجاد آسیب‌هایی همچون فاسئیت پلانتار یا التهاب رباط کف پا شود– فاسئیت پلانتار یا التهاب رباط کف پا یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه است که در آن بافت عضلانی ضخیمی که از پایین پا گذشته و استخوان پاشنه را به انگشتان متصل می‌کند، دردناک و ملتهب می‌شود.

ایستادن و دویدن زیاد و انجام ورزش‌هایی که شامل پرش زیاد یا فرودهای سخت هستند، اضافه وزن و پوشیدن کفش‌های نامناسب نیز خطر ابتلا به فاسئیت پلانتار را افزایش می‌دهند.      

تسکین سردردها و میگرن‌ها

اگر همیشه به سردرد و میگرن مبتلا می‌شوید، بهتر است رفلکسولوژی را امتحان کنید. در یک تحقیق پاسخ‌های ۲۲۰ بیمار که به مدت شش ماه رفلکسولوژی انجام داده بودند بررسی شد.

پس از گذشت تنها سه ماه، ۸۱% از بیماران گفتند که ماساژ کف پا توانسته است سردردهای آنها را کاملا یا تا حد زیادی بهبود بخشد و ۱۹% از افرادی که قبلا دارو مصرف می‌کردند توانستند مصرف دارو را قطع کنند.

کاهش اضطراب

اختلال اضطراب رایج‌ترین بیماری ذهنی در جهان است.

همان طور که نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند، درمان‌های طبیعی برای اضطراب تا حد زیادی موثر هستند. در تحقیقی، ۹ جلسه رفلکسولوژی یا دیگر ماساژهای پا بر روی ۶۷ خانم یائسه انجام شد.

هرچند ثابت نشد که رفلکسولوژی موثرتر از دیگر ماساژهای پا برای درمان علائم روانی در دوران یائسگی باشد، اما باعث کاهش ۵۰ درصدی میزان اضطراب شد که این رقم دو برابر بیشتر از رقم گروه کنترل بود.

برای کمک به کاهش اضطراب از یکی از روغن‌های ضروری استفاده کنید. چند قطره از روغن را با روغن اصلی، همچون روغن جوجوبا یا بادام، مخلوط کرده و سپس کف پا را با آن ماساژ دهید تا اضطراب کاهش یابد.

تسکین دهنده‌ی طبیعی درد

مالش پا همیشه برای پاهای خسته و دردناک مفید است اما آیا می‌دانید که قدرت تسکین دهندگی ماساژ کف پا فقط به همین جا ختم نمی‌شود؟

ماساژ کف پا می‌تواند درد دیگر قسمت‌های بدن را نیز از بین ببرد.

نتایج یک تحقیق نشان داد که ماساژ کف دست یا پا در بیمارانی که تازه عمل جراحی انجام داده‌اند بیشتر از بیمارانی که فقط داروی مسکن مصرف کرده‌اند، به تسکین درد کمک کرده است.

اکثر تحقیقات اخیر نشان داده‌اند زنانی که زایمان سزارین داشته‌اند پس از ماساژ کف پا درد کمتری نسبت به زنانی که پس از سزارین ماساژ دریافت نکرده‌اند، داشتند.

درمان ورم پاها

ادم یا ورم ساق و مچ پاها در اثر تجمع مایع در پا معمولا در اثر نشستن یا ایستادن طولانی مدت ایجاد می‌شود. همچنین ادم در دوران بارداری نیز رایج است.

نتایج یک تحقیق نشان داد که ادم دوران بارداری با ماساژ منظم پا تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد. در حقیقت، خانمی که در گروه ماساژ قرار داشته و به طور منظم ماساژ پا دریافت می‌کرده پاهای لاغرتری (دور پای کوچک‌تری) نسبت به افراد گروه کنترل داشت.

باید توجه داشت که التهاب ساق و مچ پا می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگری همچون بیماری کلیه، نارسایی قلبی، بیماری کبد یا بیماری‌های دیگر باشد. همیشه اگر در مورد نوع بیماری شک دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش علائم PMS

علائم رایج PMS شامل احساس ناراحتی، حساسیت، اضطراب، تنش، بی خوابی و خستگی است و در ۵۰% از زنان درد نیز وجود دارد.

با توجه به آنچه تاکنون در مورد فواید ماساژ درمانی برای علائم ذکر شده یافته‌ایم، جای تعجب نیست اگر بگوییم که تحقیقات تایید می‌کنند که ماساژ منظم کف پا برای کاهش علائم رایج PMS مفید می‌باشد.

درمان عفونت سینوسی مزمن

التهاب و خلط گرفتگی سینوس‌ها را نیز می‌توان با ماساژ کف پا درمان کرد. حدود ۱۵۰ فرد بزرگسال مبتلا به عفونت سینوسی مزمن با دو روش شستشوی بینی توسط خود فرد و رفلکسولوژی روزانه به مدت دو هفته درمان شدند و هر دو گروه بهبود یکسان و قابل توجهی داشتند.

۷۰% از داوطلبان از درمان خود راضی بودند و ۳۲ % گفتند که بخاطر اثرات این روش درمان توانسته‌اند مصرف داروهای عفونت سینوسی خود را کاهش دهند.

کاهش علائم دیابت، سرطان، و ام اس

علائم برخی از بیماری‌های سخت نیز با ماساژ کف پا تا حدی کاهش می‌یابد.

برای مثال، افرادی که پاهایشان در اثر دیابت زخم شده– که یکی از عوارض اصلی مرض قند است- به مرور زمان در اثر ماساژ کف پا متوجه می‌شوند که دوران درمان زخم‌هایشان تا حد چشمگیری کاهش یافته است. به احتمال زیاد این بهبود در اثر افزایش جریان خون ایجاد می‌شود.

ماساژ کف پا می‌تواند درد و حالت تهوع بیماران مبتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، ماساژ کف پا می‌تواند علائم جسمی ناشی از بیماری و دارو، از جمله تنگی نفس را نیز کاهش داده و سطح انرژی فرد را بالا برد.

همچنین رفلکسولوژی می‌تواند خستگی ناشی از بیماری ام اس را نیز تسکین دهد.

نحوه‌ی ماساژ کف پا


با اینکه ماساژ حرفه‌ای کف پا یک روش درمان خوشایند و دوست داشتنی است، اما نمی‌توان هر روز این کار را انجام داد و برای مفید بودن درمان نیز نباید هر روز ماساژ کف پا را انجام داد. در این قسمت نحوه‌ی ماساژ درمانی فرد برای خود توضیح داده شده است:

  1. در محلی راحت بنشینید، یکی از پاها را خم کرده و و آن را به ران مخالف تکیه دهید.
  2. به آرامی کمی از روغن ماساژ را روی پوست پا و ناخنه‌ها بمالید.
  3. برای ماساژ عمیق‌تر، برآمدگی انگشتان دست را در پا فرو برده و پا را ماساژ دهید (تصور کنید که پایتان تکه‌ای خمیر است و با دست آن را مالش دهید). همچنین می‌توانید پوست و عضلات را ماساژ دهید به این ترتیب که با دو دست پایتان را نگه دارید و انگشت شستتان را درون پوست فشار دهید.
  4. سپس به آرامی انگشتان را به جلو و عقب حرکت داده یا آنها را از یکدیگر جدا کنید تا عضلات زیر انگشتان کشیده شوند.
  5. همین مراحل را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

اصول اولیه‌ی رفلکسولوژی


به منظور بهره مندی از مزایای بیشتر و هدفمند ماساژ کف پا، سعی کنید کمی رفلکسولوژی انجام دهید. به یاد داشته باشید که رفلکسولوژی یک روش درمانی پیچیده است و نتایج و فواید آن را بلافاصله مشاهده نخواهید نمود.

بهتر است نگاهی به “نمودار رفلکسولوژی پا” انداخته و سپس به قسمت بعدی رفته و ویدئویی که در مورد پنج اصل اساسی رفلکسولوژی است را تماشا کنید.

رفلکسولوژی

فهرست مطالب