مزیت های فیزیوتراپی گردن درد و جلوگیری از آسیب های گردن

۱۲ آذر ۱۳۹۸
مقالات » مزیت های فیزیوتراپی گردن درد و جلوگیری از آسیب های گردن
مزیت های فیزیوتراپی گردن درد و جلوگیری از آسیب های گردن

تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸

روزهای گذشته این مسئله که تنها افراد مسن از درد گردن شکایت می‌کنند، به یادگیری رفته است. امروزه، حتی جوانان نیز با سرعت نگران کننده‌ای به درد گردن مبتلا می‌شوند. با این حال، بیشتر آن‌ها این درد را جدی نمی‌گیرند و برای مقابله با آن فقط به داروهای مسکن روی می‌آورند. این افراد به یاد نمی‌آورند که دارو نمی‌تواند علت اصلی درد را درمان کند. اگرچه دارو ممکن است راهکاری موقت برای کاهش درد باشد، اما اثرات طولانی مدت آن ممکن است باعث مشکلات جدی شود.

فیزیوتراپی گردن یکی از روش‌های درمانی موثر برای درمان دردهای گردن ناشی از تصادفات، فعالیت‌های سنگین و کارهایی که به گردن آسیب وارد می‌کند، مانند نشستن طولانی و استفاده زیاد از کامپیوتر است. فیزیوتراپی یک روش سریع، با کمترین عوارض و غیرتهاجمی است.

تقریباً ۹۰٪ از افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود با مشکلات ستون فقرات روبرو می‌شوند. افراد زیادی به درد گردن و کمردرد مبتلا می‌شوند، اما دردهای ستون فقرات همیشه محدود به این مناطق نیستند. درد ناشی از مشکلات ستون فقرات ممکن است به بازوها، سر، چشم‌ها و همچنین عضلات سرینی (باسن)، کشاله ران‌ها، لگن و پاها انتقال یابد. درد و ناراحتی ناشی از درد گردن، در طول زمان ممکن است به تدریج بدتر شود یا مدت زمان بیشتری طول بکشد و اگر به طور طولانی نادیده گرفته شود، هر بار از منطقه اصلی خود دورتر می‌شود.

چه چیزهایی باعث شده ابتلا به گردن درد زیادتر شود


در چند سال اخیر، پیشرفت فناوری با سرعت زیادی اتفاق افتاده است. این پیشرفت‌ها باعث شده‌اند که مردم روز به روز بیشتر از وقت خود را برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی اختصاص دهند. اگر شما یکی از افرادی هستید که همیشه از تلفن همراه استفاده می‌کنید یا با لپتاپ کار می‌کنید، ممکن است بازوهایتان خم شده و حتی پشتتان به شکل برآمده‌تری انحنا پیدا کرده باشد. آیا با این مسئله آشنا هستید یا خیر، موقعیت بدنی که در آن قرار دارید قطعاً می‌تواند منجر به درد شود. اصطلاح “تکست نک” یا “گردن پیامکی” به درد و مشکلات گردنی اشاره دارد که ناشی از نگاه رو به پایین به دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپتاپ، تبلت و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود. بر اساس برخی تحقیقات، بسیاری از افراد روزانه تا چهار ساعت را به تلفن همراه خود با نگاه به پایین اختصاص می‌دهند، که این مشکل را بیشتر می‌کند.

سایر مشکلات و بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات
  • استئوآرتریت نخاعی
  • شکستگی فشاری مهره
  • مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتروز ، عفونت ، پوکی استخوان ، تومور و غیره.

 مزایای فیزیوتراپی برای گردن


فیزیوتراپی مؤثرترین و آسان‌ترین راه برای خلاص شدن از هرگونه درد یا گرفتگی و خشکی در گردن محسوب می‌شود. این درمان شامل متحرک سازی مفصل ، تمرینات کششی ، ماساژ و تمرینات و تکنیک‌هایی است که باعث کاهش دوره درد و ناراحتی می‌شوند، عضلات را تقویت می‌کنند، تنش یا درد در عضلات را کاهش داده و شما را قادر می‌کنند که آزادانه بدن خود را مطابق میل خود حرکت دهید. اگر می‌خواهید برای همیشه از درد رهایی پیدا کنید ، راه حل مناسب شما دارو نیست بلکه باید با فیزیوتراپی مشکل خود را کنترل کنید.

انواع فیزیوتراپی برای گردن درد


روش‌های فیزیوتراپی برای گردن درد به طور معمول دو رویکرد را شامل می‌شوند:

فیزیوتراپی منفعل

فیزیوتراپی منفعل برای کاهش درد و کمک به بیماران در دستیابی به سطح کارآمدتری از مدیریت درد به کار می‌رود. در این رویکرد معمولاً از تکنیک‌های گرما درمانی/ یخ درمانی، سونوگرافی ، تحریک الکتریکی عصب
(TENS) ، یونتوفورزیس و بعضی روش‌های دیگر استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی فعال 

 این رویکرد از حرکات کششی کمر گرفته تا حرکات ایروبیک کم فشار، ترکیبی از حرکات تمرینی را برای توانبخشی نواحی گردن و ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌دهد. بیماران می‌توانند این تمرینات را هر روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در خانه خود، برای کاهش درد و ناراحتی و دستیابی به نتایج مطلوب انجام دهند.

  • برنامه درمانی جامع: یک برنامه درمانی جامع ، از جمله ترکیبی از درمان‌های دستی ، ماساژ و لیزر درمانی است که در کنار هم می‌توانند راه حل طولانی مدتی برای رفع مشکل گردن درد ارائه کنند.
  • اگاه بودن نسبت به وضعیت بدنی: متخصصین فیزیوتراپی توصیه می‌کنند که در هنگام استفاده از تلفن همراه یا رایانه‌ به تناوب استراحت کنید، به عنوان مثال هر سی دقیقه یک بار می‌توانید اندکی بایستید ، شانه‌ها و گردن خود را بچرخانید و یا برای بهبود گردش خون چند قدمی در اطراف راه بروید.

از جمله روش‌های منفعل فیزیوتراپی برای گردن درد می‌توان استفاده از گرما ، بسته‌های یخ و تحریک الکتریکی و از روش‌های درمانی فیزیوتراپی فعال حرکات کششی ، تمرینات ثبات مرکزی پویا و تمرینات تقویت عضلات مرکزی (هسته) را می‌توان نام برد که در صورت تمرین منظم نتایج شگفت‌آوری خواهند داشت.

اهداف فیزیوتراپی برای درد گردن


به طور معمول هدف از فیزیوتراپی برای گردن درد موارد زیر را شامل می‌شود:

  • آموزش بیماران در مورد علت اصلی درد
  • آموزش بیماران درباره تکنیک‌های حفظ وضعیت بدنی مناسب در هنگام انجام کارهای روزمره
  • تسریع مراحل بهبودی به کمک تکنیک‌ها و تمرینات مختلف
  • بازیابی انعطاف پذیری و تحرک مفاصل
  • جلوگیری از بروز مشکل مشابه در آینده / جلوگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر عضلات و مفاصل به واسطه مشکل فعلی
  • مدیریت دوره‌های شدید درد از طریق روش‌های درمانی مناسب
  • بازگشت به سبک زندگی عادی

مدت زمان مورد نیاز برای درمان درد گردن


باید بدانید که حتی فیزیوتراپی نیز درمانی یک شبه و فوری نیست. سرعت بهبودی حاصل از فیزیوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • شدت مشکل
  • شرایط بافت آسیب ‌دیده قبل از آسیب یا درد

به عنوان مثال ، اگر بیمار مرد ۶۰ ساله‌ای باشد ، بافت نخاع ممکن است از قبل تخریب شده باشد و این ممکن است به معنای بهبود کندتر باشد. در حالی که در یک فرد ۲۰ ساله‌ که ستون فقرات دچار تغییرات دیژنراتیو کمتری شده ، روند بهبودی به طور معمول بسیار سریعتر خواهد بود.

سایر عوامل مؤثر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • وضعیت سلامت عمومی فرد
  • وزن
  • سیگاری بودن
  • ابتلا به افسردگی

نکاتی مرتبط با سبک زندگی برای جلوگیری از درد


عوامل مرتبط با سبک زندگی نیز ممکن است نقش زیادی در ابتلا به گردن درد داشته باشند. این مساله به دلیل وضعیت‌های بدنی نادرست و وارد اوردن فشار اضافه بر گردن در هنگام کار ایجاد می‌شود. برای مقابله با این درد لازم است چند تکنیک سلامتی را عادت خود کنید.

  • به محض اینکه در حالت قوز کرده قرار گرفتید ، نفس عمیقی بکشید و مجددا مستقیم بنشینید. مطالعات نشان می‌دهند ، قوز کردن می‌تواند ظرفیت ریه‌ها را تا ۳۰٪ کاهش دهد.
  • برای این که وزن تلفن همراه کمتر اذیتتان کند از هدست ، داک (پایه) تلفن یا مچ بند موبایل استفاده کنید.
  • سعی کنید تلفن همراه ، لپ تاپ یا تبلت خود را در سطح چشمتان قرار دهید تا دیگر نیازی نباشد سرتان را به جلو خم کنید یا برای مشاهده صفحه آن به پایین نگاه کنید.
  • در صورت نیاز به استفاده طولانی مدت از تبلت ترجیحا از رایانه استفاده کنید و یا آن را با زاویه‌ای مناسب روی میز قرار دهید.
  • با انجام درست و کامل تمرینات گردن درد ، مجددا کنترل کامل عضلات ستون فقرات خود را به دست آورید.
  • هدف شما باید دستیابی به سلامت مطلوب ستون فقرات برای انعطاف‌پذیری مناسب در همه جهات باشد. اگر حرکات چرخشی قفسه سینه شما محدود باشد، ممکن است فشار بیشتری به قسمت‌های تحتانی کمر ، گردن یا سایر قسمت‌های بدنتان منتقل شود. بنابراین ، برای بررسی محدوده حرکات چرخشی خود در حالی که دست به سینه نشسته‌اید روی یک صندلی بنشینید، اگر ستون فقرات شما به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد، باید بتوانید به طور یکسان به راست و چپ بچرخید و پشت خود را به راحتی ببینید. این کار را امتحان کنید!

اینها برخی از تغییرات ساده‌ای است که می‌توانید در سبک زندگی روزمره خود به کار بگیرید تا اثرات منفی فشار یا درد را در گردن خود به حداقل برسانید. اگر متوجه شدید که این تغییرات را فراموش کرده و دوباره به عادت‌های قدیمی خود برگشته‌اید، نگران نباشید، کافی است دوباره وضعیت خود را اصلاح کنید.

خودآگاهی یک مؤلفه اصلی در ایجاد تغییرات تأثیرگذار است و آگاه بودن از آسیب اولین قدم برای موفقیت و حفظ سلامتی گردن است.

سؤالات متداول


در صورتی که گردن کسی صدمه باشد باید تمرین کند یا خیر؟ 

تا زمانی که پزشکتان اجازه بدهد، لازم است در اسرع وقت برای کاهش خشکی و درد گردن خود تمرینات مناسب را شروع کنید. استراحت بیش از حد طولانی  و به طور معمول بیش از چند روز ، حرکت کردن مجدد را دشوارتر می‌کند. اما اگر دچار گردن درد شدید یا ضعف در دست یا بازوی خود هستید، ورزش نکنید.

در صورت گردن درد چطور باید بخوابیم؟ 

 از استفاده از بالش‌های خیلی بلند یا سفت ، که گردن را در طول شب خمیده نگه داشته و ممکن است منجر به درد و خشکی صبحگاهی شوند خودداری کنید. اگر به پهلو می‌خوابید ، با استفاده از بالشی که زیر گردنتان بلندتر باشد ، ستون فقرات خود را مستقیم نگه دارید.

آیا گردن درد می‌تواند باعث بی حسی در پاها شود؟ 

 صورتی که فشردگی عصب شدید باشد ، علائم ممکن است درد ، بی حسی ، سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاها ، از بین رفتن کنترل مثانه یا روده و یا از دست دادن قدرت و مشکلات حفظ هماهنگی حرکات را شامل شود.

فهرست مطالب