ارتز فلج ارب برای درمان اختلال حرکتی بعلت آسیب شبکه‌ی بازویی

۱ مهر ۱۳۹۹
مقالات » ارتز فلج ارب برای درمان اختلال حرکتی بعلت آسیب شبکه‌ی بازویی
ارتز فلج ارب برای درمان اختلال حرکتی بعلت آسیب شبکه‌ی بازویی

تاریخ: ۱ مهر ۱۳۹۹

فلج ارب (Erb’s Palsy) بر روی اعصاب گردنی که کنترل حرکت بازو را بر عهده دارند، تأثیر می‌گذارد. این وضعیت باعث چرخش عضلات به سمت داخل بدن می‌شود و حرکت را مختل می‌کند. فلج ارب می‌تواند در زمان عبور سر و شانه از کانال زایمان، در صورت کشیده شدن غیر طبیعی گردن کودک، رخ دهد. همچنین، ضربه‌های بدنی در چند ماه اول زندگی نیز ممکن است به این بیماری منجر شود. اگرچه این عارضه در بیشتر موارد خفیف است، اما هر کودک واکنش‌های متفاوتی نسبت به آسیب عصبی خواهد داشت. بنابراین، هر کودک ممکن است به نوع مختلفی از درمان نیاز داشته باشد. با توجه به اختلال حرکتی در بازو، بسیاری از تخصصیان از استفاده از ارتزهای ویژه برای این گروه از بیماران استفاده می‌کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به عمل جراحی و پیوند وجود داشته باشد. البته پس از عمل، استفاده از ارتز مناسب نیز بسیار ضروری است.

خبر خوب این است که از هر پنج مورد فلج ارب حداکثر چهار مورد در طی یک سال کاملاً درمان می‌شوند ، به شرطی که درمان و مراقبت مداوم از کودک انجام شود. متخصصین کلینیک امید با بررسی وضعیت بیمار، نوع مناسب ارتز فلج ارب را برای بیمار توصیه می‌کنند تا بهبودی سریع‌تر اتفاق افتد. موارد خفیف ممکن است فقط به چند ماه درمان نیاز داشته باشد. این بدان معناست که هیچ تأخیری در رشد کودک رخ نخواهد داد. هرچه درمان زودتر شروع شود، احتمال ناپدید شدن این عارضه بیشتر می‌شود.جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­ی ارتز فلج ارب و یا رزرو نوبت در کلینیک سلامت پا امید با شماره تلفن­‌های ۶۶۰۱۵۲۱۱ - ۶۶۰۱۵۲۱۷ - ۶۶۰۱۴۱۵۸  تماس حاصل فرمایید.

 

فواید ارتز فلج ارب چیست ؟


فواید ارتز فلج ارب چیست

از آنجایی که در فلج ارب، آسیب شبکه بازویی از طرق مختلف روی بازو و دست تأثیر می‌گذارد، گاهی اوقات یک اسلینگ یا ارتز ساده برای حمایت از بازو مورد نیاز است. اگر مفاصل مانند مچ دست یا انگشتان برای هفته‌های زیادی در موقعیت نادرست قرار بگیرند، در نتیجه تغییرات در بافت‌های اطراف باعث ایجاد انقباض می‌شود. در حالی که فیزیوتراپی برای انعطاف پذیری این مفاصل ضروری است، اما اغلب آنها باید توسط ارتز به صورت مکانیکی در موقعیت صحیح نگهداری شوند. به عنوان مثال ارتز دست، برای درمان افتادگی مچ در این بیماران ضروری است. علاوه بر حمایت از مچ در موقعیت عملکردی، ارتز ممکن است به بیمار کمک کند تا از هر عملکرد انگشت باقی مانده خود استفاده بهتر کند. گاهی اوقات ممکن است درمانگر یا متخصص، برای کشش انقباض یا جبران عضله از دست رفته از ارتزهای فنری یا الاستیکی استفاده کند، که در این صورت، ارتز حاصل به عنوان ارتز دینامیک شناخته می‌شود. از آنجا که طبیعتاً ارتزهای دینامیک حجیم هستند، فقط در طول روز در داخل خانه پوشیده می‌شوند و در سایر مواقع ارتز استاتیک پوشیده می‌شود.

به طور کلی، موارد زیر از مزایا ارتز فلج ارب می‌باشد:

  • بهبودی در حرکت دادن بازو یا رفع درد در حین حرکت
  • جلوگیری از دردهای مفصلی شانه ناشی از ساب لولکس (دررفتگی جزئی)
  • پیشگیری از انقباض عضلات دست و بازو
  • اصلاح موقعیت قرار گرفتن دست در فضا.
  • بهبودی در گرفتن اشیا یا مشت کردن (بعلت ضعیف بودن عضلات)
  • رفع بی حسی و ضعف اندام‌های بالا تنه

گزینه‌های دیگر درمان فلج ارب


بیمار مبتلا به فلج ارب در واقع می‌تواند از یک تیم متخصص بسیار متنوع بهره‌مند شود. فیزیوتراپیست‌ها، متخصصان مغز و اعصاب، کاردرمانگران و پزشکان ارتوپدی همگی نحوه عملکرد اعصاب شبکه بازویی را درک می‌کنند. هرکدام ممکن است دیدگاه متفاوتی نسبت به شرایط داشته باشند. مشورت آنها با یکدیگر می‌تواند منجر به جامع ترین برنامه درمانی شود. علاوه بر ارتز فلج ارب که مورد تایید شمار زیادی از پزشکان است رو‌ش‌های درمانی دیگر شامل موارد زیر می‌باشد:

  • علاوه بر ارتز فلج ارب، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی می‌تواند به تقویت قدرت بازو و اعصاب کمک کند. این معمولاً در موارد خفیف‌تر صادق است و شامل مراقبت در منزل و مراقبت‌های حرفه ای می‌شود. والدین باید بدانند که در این جلسات دقیقاً چه کاری انجام می‌شود. برنامه‌های معمول باید بیشتر از اینکه در پیشرفت کودک نقش داشته باشند، موثر باشد.
  • کاردرمانی: والدین باید توجه داشته باشند که کودک از همان بدو تولد تا چه اندازه می‌تواند مشت یا دست خود را (حتی به صورت انعکاسی روی انگشتان یا اسباب بازی‌ها) بگیرد. در صورت مشاهده ی هر گونه اختلال حرکتی متخصص کاردرمانی می‌تواند تا حدود زیاد مثمره بخش باشد.
  • درمان‌های جراحی :ممکن است لازم باشد یک بیمار برای انواع جدی تر فلج ارب تحت عمل جراحی قرار گیرد. این روش باید قبل از رسیدن کودک به شش ماهگی انجام شود. در سنین پایین بسیار موثر خواهد بود، خصوصاً اگر کودک به جراحی میکروسکوپ نیاز داشته باشد. این کار در زیر میکروسکوپ برای کودکان در حدود سه ماهگی انجام می‌شود.

هرچه والدین در هر مرحله از بیماری توجه و مراقبت بیشتری نشان دهند، احتمال اینکه کودک بتواند شرایط پیش رو را تحمل کند بیشتر است.

خطرات فلج ارب در چه کودکانی بیشتر است


فلج ارب به دلیل برخی از مشکلات مربوط به موقعیت کودک در هنگام زایمان پیش می‌اید. اقدامات پیشگیرانه شامل ویزیت‌های قبل از تولد نوزاد است. این ویزیت‌ها می‌توانند اندازه و موقعیت کودک را تعیین کنند. این اجازه می‌دهد تا با جلوگیری از زایمان دشوار و پرخطر، یک طرح جایگزین پیشنهاد شود.

شرایط زایمان و بارداری زیر ممکن است در فلج ارب نقش داشته باشد:

  • استفاده از ابزارهای استخراج یا پنس در هنگام زایمان
  • نوزادانی که وزن بالایی دارند
  • مادران کوچک قد
  • مادرانی که در دوران بارداری اضافه وزن پیدا کرده اند
  • تولد بریچ
  • آسیب هنگام تولد در اثر کشیدن بیش از حد شانه ها هنگام زایمان
فهرست مطالب